%0 Journal Article %T مسئله‌شناسی امر تاریخی در گذار به کتاب <i>تاریخ چیست؟</i> اثر میشل مه‌یر %J نقدنامه زبان‌های خارجی %I شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی %Z 2645-596X %A مهیمنی, مازیار %D 2018 %\ 12/22/2018 %V 1 %N 2 %P 5-16 %! مسئله‌شناسی امر تاریخی در گذار به کتاب <i>تاریخ چیست؟</i> اثر میشل مه‌یر %K مسئله‌شناسی %K پرسش‌گری %K میشل مه‌یـر %K شتاب تاریخ %K اثبات‌گرایی %K فرجام‌شناسی %R %X خاصه در اعصارِ شتـابان است که مسئـله&shy;‌وارگیِ تاریخ نقـاب از رخ بر می‌گیرد. نمودهای بیرونیِ ایـن شتـاب هرچه باشند، پیـامد ثابت آن مسخِ پیـاپیِ پاسخ‌ها به پرسش است که خلطِ پرسش و پاسخ را در پی می‌آورد و در نهـایت به استقـرار خلط عام می‌انجامـد. بر اساس این مشاهدات، میشل مـه‌یـر رویکردی عقـلانی و فلسفی بـه تاریخ را پیشنـهاد می‌کند که عقلانیت آن مبتنـی بـر توان تشخیص پرسش از پاسخ است و منش فلسفی آن در گـروِ تقـلا برای سامـان دادن و معنـا بخشیدن به پرسش‌ها. در کتاب تاریخ چیست؟ این رویکرد مسئـله&shy;‌شناختـی در بـرابـر دو ادراکِ مرسوم از روایت تاریخی موضع می‌گیرد: یکی ادراک اثبات‌گـرا که بـر مادیت رویدادهای گذشته تمرکز می‌کنـد و مسئـله‌وارگی آن‌ها را کوچک می‌شمـارد؛ دوم ادراک فـرجام‌شناختی که معنای تاریخ را در غایت آن می‌جوید. %U https://brjofls.ihcs.ac.ir/article_3655_cb1718f0c397d7daf616c8b3a668b344.pdf