نقدی بر کتاب دانشگاه: پایان بازی

نوع مقاله : یادداشت انتقادی

نویسنده

دکترای آموزش شناسی زبان و فرهنگ از دانشگاه سوربن، دوره فوق دکتری آموزش از دانشگاه مونترال، کانادا.

چکیده

گسترش چشم­گیر شبکه‌های دانشگاهی و تنوع بی‌سابقۀ رشته‌های آموزشی در بخش بزرگی از جهان امروزی پرسش‌های بسیاری را دربارۀ ماهیت آموزش عالی، نقش آن در جامعۀ انسانی و پیوند آن با دیگر سازمان­‌های مدنی و اقتصادی برانگیخته است. نویسندۀ کتاب دانشگاه: پایان بازی در اثرش تلاش کرده است به این پرسش­‌ها در محدودۀ استان کبک کانادا بپردازد، بدون آن­که این استان را تافتۀ جدا بافته‌ای از نظام اقتصاد مسلط جهانی به شمار بیاورد. وی با اشاره به دگرگونی‌های ناشی از «انقلاب آرام» سال­های ١٩۶٠ استان کبک، به نقد نظریه‌های مطرح این حوزه پرداخته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Review of the Book University: End of the Game

نویسنده [English]

  • Mohsen Hafezian
PhD in language and culture teaching From Sorbonne, Postdoctoral degree from the University of Montreal, Canada.
چکیده [English]

The widespread expansion of academic networks and the unprecedented diversity of educational disciplines and programs in much of today's world have raised many questions about the nature of higher education, its role in human society, and its relation with other civic and economic organizations. The author of the book, “University: End of the Game”, has tried to address these questions limiting his scope to the province of Quebec in Canada, without considering this province an isolated case in the dominant global economic system. Referring to the changes brought about by the “Quiet Revolution” of the 1960s in the province of Quebec, he has criticized the major theories in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • University
  • Global economy
  • Quiet Revolution
BERTRAND Denis, COMEAU Robert et Pierre-Yves Paradis (2009), La naissance de l’UQAM, Témoignages, acteurs et contextes, Québec, Presses de l’Université du Québec.
CORBO Claude (1994), Matériaux fragmentaires pour une histoire de l'UQAM, Montréal, Éditions Logiques.
DORAIS Léo A. (1977), L’autogestion universitaire. Autopsie d’un mythe, Québec, Presses de l’Université du Québec.
DUPONT Yves (2014), L’université en miettes. Servitude volontaire, lutte des places et sorcellerie, Paris, Éditions L’échappée, coll. « Pour en finir avec ».
FREITAG Michel (1995), Le naufrage de l'université et autres essaies d'épistémologie politique, Québec et Paris, Nuit blanche éditeur et Éditions La Découverte.
FREITAG Michel et Éric PINEAULT (1999), Le monde enchaîné. Perspectives sur l’AMI et le capitalisme globalisé, Montréal, Nota bene.
GIROUX Aline (2006), Le Pacte faustien de l'université, Montréal, Liber.
HÉBERT Pierre (2001), La nouvelle université guerrière, Québec, Nota bene.
MARTIN Éric (2016), L’université globalisée, transformations institutionnelles et internationalisation de l’enseignement supérieur, Montréal, Institut de recherche et d'informations socio-économiques.
MILLS Sean (2011), Contester l’empire : pensée postcoloniale et militantisme politique à Montréal (1963-1972), Montréal, Hurtubise.
PELLETIER Jacques (2017), L’université : fin de partie, Montréal, Édition Varia.
WARREN Jean-Philippe (2008), Une douce anarchie. Les années 68 au Québec, Montréal, Boréal.