نقدی بر کتابانگلیسی ویژه: منبعی آموزشی برای درس زبان انگلیسی در مدارس ویژه مناسب برای پایه‌های هفتم تا نهم

نوع مقاله : مقاله انتقادی

نویسندگان

1 گروه زبان انگلیسی / دانشکده ادبیات / دانشگاه الزهرا / تهران / ایران

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران

چکیده

هدف از این مقاله بررسی انتقادی کتاب «انگلیسی ویژه: منبعی آموزشی برای درس زبان انگلیسی در مدارس ویژه مناسب برای پایه‌های هفتم تا نهم» نوشته هایده ووسکه است که با هدف آموزش زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی به دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری در پایه‌های هفتم تا نهم در مدارس آلمان تدوین شده است. با توجه به معیارهای پیشنهادی نقد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، نقاط قوت و ضعف شکلی و محتوایی اثر بررسی، و سپس پیشنهادهایی برای بهبود اثربخشی کتاب و متناسب‌سازی آن برای دانش‌آموزان سایر کشورها ارائه گردید. از مهم‌ترین نقاط قوت کتاب می‌توان به تنوع موضوعی و استفاده از کاربرگ‌های متنوع اشاره نمود. مسائلی که می‌تواند در چاپ‌های بعد یا هنگام متناسب‌سازی اصلاح شود عبارت‌اند از: دشواری خواندن متون داستانی، سیاه‌وسفید بودن کاربرگ‌ها، دشواری تطابق کاربرگ‌ها و توضیح‌ها مربوط به آنها، و تمرکز بیش‌ازحد بر فرهنگ کشورهای انگلیسی‌زبان که ممکن است کاربرد کتاب را برای کشورهای دیگر محدود کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Review of English Special: A Resource for Teaching English at Special Schools from Grade 7 to 9

نویسندگان [English]

  • Shirin Mohamadzadeh 1
  • Payvand Mihandoust 2
1 Department of English Language, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Islamic Azad University, Central Branch
چکیده [English]

The present article reviewed “English Special: A Resource for Teaching English at Special Schools from Grade 7 to 9” by Heide Wöske. This book aims to teach English as a foreign language to students with learning difficulties from grade seven to nine in Germany. With regard to the criteria proposed by the Council for Reviewing Books and Texts on Humanities, the book’s merits and demerits in terms of form and content were discussed, and recommendations were made to enhance both the quality and the content of the book for future editions or adaptations. The most salient strong points of the book are the diversity of topics and the provision of various worksheets. Points which require attention in future editions or adaptations include the difficulty of reading the narratives, black-and-white printing of worksheets, difficulty of matching each worksheet with its how-to-teach notes, and an overemphasis on the culture of English-speaking countries which may restrict the application of the book in other parts of the world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • English
  • Students with special needs
  • Junior high school
  • Review
  • German
  • Learning difficulties